Automatisering

Hoe automatisering helpt om personeelsverloop goedkoper te maken

Hoeveel mensen binnen jouw bedrijf vertrekken liever nog vandaag dan morgen? Een pijnlijke vraag met een wellicht pijnlijk antwoord. Volgens onderzoek van HR dienstverlener RAET uit 2018 is het gemiddeld zo’n 17 procent van je werknemers. Door automatisering en het opmaken van profielen kun je jouw in- en uitstroom makkelijker maken.

De belangrijkste reden van het toenemende personeelsverloop is dat je personeel door de aantrekkende economie meer te kiezen heeft. Uiteraard is het belangrijk om maatregelen te nemen om je werknemers te behouden. Maar tegelijkertijd is het ook slim om personeelsverloop zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hoe je dat doet? Met doordachte profielen en de nodige automatisering.

Het belang van de eerste indruk

Voor veel beginnende werknemers is een nieuwe baan best spannend. Leren omgaan met een nieuwe werkomgeving, nieuwe collega’s en vaak een nieuwe manier van werken kan behoorlijk intensief zijn. Als werkgever weet je dit en wil je dat nieuw personeel zich zo snel mogelijk welkom voelt en natuurlijk direct aan de slag kan. Daarbij is het uiteraard cruciaal dat hij of zij direct kan beschikken over een laptop, alle benodigde applicaties en alle noodzakelijke rechten. In de praktijk gaat dit vaak met horten en stoten. Soms duurt het weken voordat alles geregeld is. Hierdoor verdoet je werknemer kostbare tijd en biedt je als werkgever zeker geen goede eerste indruk.

Maak profielen aan

De oplossing is eigenlijk best simpel en bestaat uit twee stappen. De eerste is het aanmaken van profielen. Daarbij stel je vast welke rechten, applicaties en apparatuur horen bij welke rol. Gemiddeld kun je op deze manier voor 80% vaststellen wat er nodig is. Hierdoor weet je van te voren precies wat je nieuwe salesmedewerker nodig heeft. Uiteraard een telefoon, een laptop, volledige toegang tot CRM en een auto van de zaak. Door dit van te voren vast te stellen kun je veel tijd besparen.

Automatiseer deze

Stap twee is het automatiseren van dit proces. Hierdoor kan de HR-afdeling iemand inschrijven in het systeem en hem met een druk op de knop een profiel toewijzen. Vervolgens krijgt de nieuwe medewerker direct alle applicaties, devices en rechten toegewezen die hij nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Dit scheelt veel tijd en creëert bovendien duidelijkheid.

Slim dashboard

De overige twintig procent wordt vaak ingevuld door persoonlijke voorkeuren van de werknemer. Door gebruik te maken van een dashboard, is het mogelijk om met een klik op de knop een aanvraag te doen voor een applicatie. De manager kan die vervolgens wel- of niet toewijzen.

Door- en uitstroming

Daar houdt het overigens niet mee op. Stroomt een medewerker door naar een andere functie? Of neemt hij juist ontslag? Dan kun je net zo simpel een nieuwe profiel toewijzen of alle rechten direct intrekken. Een ideale methode om interne datalekken te voorkomen.

Meer journaal berichten

‘Ik vond dat het te lang duurde voordat ik facturabel was’, Peter-Jan Hekkema, Sr. Beheerder IT-Value

‘Ik kwam via een ex-collega met IT-Value in contact. En dat iemand die er niet meer werkt nog altijd zo rázend enthousiast is over zijn voormalige werkgever, vond ik niet alleen interessant maar ook positief,’ Aan het woord is Peter-Jan Hekkema, sinds 1 maart jl. als sr. beheerder aan de slag bij het bedrijf. ‘Ik werkte, via mijn vorige werkgever, met een collega samen aan een project.

Trend: van alle IT in eigen hand naar een doordachte regie-organisatie

‘De software, servers en infrastructuur waren aan vervanging toe. Daar kwam het kortgezegd op neer’, zegt Wouter Suyderhoud, Cloud Consultant bij IT-Value. ‘Via deze samenwerking, ontstond onder meer de vraag om van on-premises naar Azure over te stappen. En gaandeweg kwam het verzoek om ook het beheer over te nemen, omdat men toe was aan een professionaliseringsslag.’

Ga naar de bovenkant