‘Ik kwam via een ex-collega met IT-Value in contact. En dat iemand die er niet meer werkt nog altijd zo rázend enthousiast is over zijn voormalige werkgever, vond ik niet alleen interessant maar ook positief,’ Aan het woord is Peter-Jan Hekkema, sinds 1 maart jl. als sr. beheerder aan de slag bij het bedrijf. ‘Ik werkte, via mijn vorige werkgever, met een collega samen aan een project. We klikten en raakten aan de praat en voor ik het wist was ik met eigenaar Maurice Aalders in gesprek’, lacht Peter-Jan.
Warm bad
‘Mijn rol houdt onder meer in dat ik mee mag helpen om onze flinke workload niet alleen onder controle te houden, maar ook nóg inzichtelijker te maken. Daarbij sturen we, hoe kan het nog anders tegenwoordig, ook volop op data. Dit feitelijke, meetbare, in combinatie met het uiterst persoonlijke van IT-Value vind ik een superfijne sfeer om in te werken. Ik ben, vanuit mijn vorige werkgever, een andere werkwijze gewend en het is heel fijn dat dit hier zo anders voelt. Je wordt echt gezien en er is veel ruimte om me goed in te werken. Toen ik op een gegeven moment bij mijn manager Bob (red. Masselink) aangaf dat ik nog steeds niet heel erg facturabel ben, werd er heel relaxed gereageerd. Dat is voorlopig ook nog helemaal niet nodig, werd er vriendelijk gezegd, neem jij nu eerst maar de tijd om ons bedrijf en de klanten goed te leren kennen. Voor ons sta jij als medewerker, samen met onze klanten op nummer één en dan komt de rest vanzelf wel. En die tekst? Die had ik precies zo al eens eerder gehoord in mijn sollicitatiegesprek. De cirkel werd voor mij, zo mogelijk, nog ronder. Je kunt je voorstellen hoe prettig het is om in een dergelijke sfeer actief te mogen zijn vanuit je rol.’
Voetballen, logeren en op pad
‘Bij eerdere werkgevers was ik, passend bij de eerste ICT-opleiding die ik deed, ook bezig met IT-gerelateerde opdrachten, zoals migraties naar Microsoft Office 365, inclusief het helpen van eindgebruikers om ze te begeleiden van hun oude naar hun nieuwe werkplek. Die actie, die energie dat vond ik wel leuk in mijn vorige baan. Ik houd wel van wat afwisseling.’
‘Als kind was ik overigens ook al behoorlijk ondernemend. Ik was vrijwel nooit thuis, omdat ik het veel te druk had met buiten spelen’, lacht Peter-Jan. ‘Voetballen, veel voetbaltrainingen en -wedstrijden in het weekend. Maar ook logeren, met vrienden afspreken en, later toen ik opgroeide, lekker uiteten, op stap en weekendjes weg.’
Werken, verbouwen en hardlopen
‘Inmiddels woon ik samen met mijn vriendin in Beekbergen, waar we hopen om onze verbouwing binnenkort af te ronden. Van origine kom ik uit Steenwijk, tegen de grens van Friesland aan. Dus dat was best wel wennen in het begin. En nog altijd ga ik graag die kant op om met vrienden af te spreken en mijn familie te zien. Het voetballen heeft inmiddels overigens plaatsgemaakt voor hardlopen. Al is dat minder intensief dan het voetballen destijds: je kunt je uren immers maar één keer besteden en met een eigen huis, verbouwing, vrienden, familie en een fulltimebaan zit mijn week best vol eerlijk gezegd. Wél heb ik mijn lidmaatschap van de voetbalclub in Steenwijk nog aangehouden. Noem het sentimenteel, maar er écht afscheid van nemen vind ik toch wel een dingetje’, lacht Peter-Jan.
Voorlopig hybride rol
‘Als ik nadenk over mijn toekomst bij IT-Value, dan is het belangrijk dat ik, voordat ik dit toekomstbeeld helder heb, straks een aantal keuzes ga maken. Wil ik bijvoorbeeld liever dieper de techniek in, of juist meer in de richting van begeleiding van collega’s? Voor zover ik nu vooruit kan kijken hoop ik vooral dat ik mijn steentje bij kan dragen en een goed aanspreekpunt kan zijn binnen het team. De functie is nu vooral hybride en sowieso kan ik op technisch niveau nog lang niet tippen aan de collega’s hier.’
Geslaagde werkdag als
‘Voor nu kijk ik vooral terug op een geslaagde werkdag als ik mijn collega’s en klanten heb kunnen helpen en als we het aantal tickets hebben kunnen terugdringen. Om dit goed te kunnen beoordelen houden we ook rapportages bij en stellen we doelen op waarbij de klanttevredenheid één van de belangrijkste wegingsfactoren is. Maar dat de klant hier structureel hoog in het vaandel staat, dat zal de mensen die IT-Value kennen inmiddels niet meer verbazen schat ik zo in.’