IT-Value bestaat 12,5 jaar: oprichter Maurice Aalders aan het woord
‘De energie die ik voelde toen ik dit bedrijf startte? Die ervaar ik nog altijd. Hoe dat komt? Door de sfeer in het team en de mooie projecten die we mogen doen voor onze fantastische opdrachtgevers’, Maurice Aalders oprichter en eigenaar van IT-Value.
‘We zijn in 2009 begonnen en vonden destijds dat de verwachtingen tussen klant en leverancier beter gemanaged moesten worden. Dat wilden we compleet maken door nog meer naast de klant te staan en aan helder verwachtingsmanagement te doen. Die focus en dat gevoel van samen met de klant aan de tekentafel is tot op de dag van vandaag niet veranderd.’ Dat vertelt Maurice Aalders oprichter en eigenaar van IT-Value dat afgelopen maand 12,5 jaar bestond.
‘In het begin hadden we wel kennis maar niet de klanten. We hadden ook wel snel in de gaten dat we echt die kénnisorganisatie wilden zijn. Vervolgens zijn we in twee jaar tijd met 10 mensen gegroeid. We hebben veel focus aangebracht en dit vastgehouden. Een van de belangrijkste keuzes die we daarin gemaakt hebben, is dat we specialist wilden zijn, geen generalist. Vervolgens hebben we ons groeipad zorgvuldig uitgestippeld, door rustig maar gestaag te groeien zodat de organisatie dit ook qua kwaliteit bij kon houden. We hebben hard gewerkt aan een goed fundament. Inmiddels hebben we meer dan 2000 projecten mogen verzorgen en een portefeuille met daarin 150 actieve klanten. Ook worden we regelmatig ingehuurd vanwege onze specialistische kennis. Daarin komen onze specialisten goed tot hun recht. Het doet goed om te zien dat men vertrouwen heeft in onze aanpak.’
Vaste methodiek basis voor succes
‘Ook werken we sinds jaar en dag met onze kennis en aanpak. Deze hanteren we heel bewust en gebruiken we ook in grote projecten om soms even een klein stapje terug te zetten. Dat kan helpen om daarna weer een grote stap voorwaarts te zetten. Omvangrijke, complexe projecten passen overigens ook het beste bij ons. Aanvragen waarin het gevoel is ‘u vraagt, wij draaien’ liggen ons wat minder.’ Dat bewust kiezen zit diep in ons DNA verankerd’, vervolgt Maurice.
‘In 2018 hebben wij de route voor de komende jaren opnieuw vastgesteld. Daarin hebben we zowel op strategisch als tactisch niveau gekeken naar waar we naartoe wilden. Wie zijn we? Wat doen we? Waar zijn we goed in? Dat waren vragen die we elkaar stelden. En dat vanuit een heldere visie en strategie, gedragen door het hele bedrijf. We hebben onze rode draad vanaf dag één continu doorgetrokken. Ik geloof dat dit een voorsprong geeft op anderen die hier wat minder aandacht aan besteed hebben. Het is natuurlijk ook best lastig om koers te houden: ik weet als geen ander hoe verleidelijk het is om steeds maar brandjes te blussen, terwijl boven de materie hangen en kijken naar je stip op de horizon op de lange termijn duurzamer werkt.’
‘Maar het vraagt meer. Zo vinden wij onafhankelijkheid belangrijk. We hebben bijvoorbeeld geen eigen datacenter dat druk geeft om commercieel gevuld te worden. We hebben als IT-Value ook geen last van legacies uit het verleden. De thema’s waar we graag mee aan de slag gaan? Die zijn nog steeds hetzelfde, al komen er natuurlijk wel nieuwe percelen bij. Denk dan aan termen als selfservice, automatisering, adoptie, veiligheid, governance, uniforme toegang tot data en natuurlijk de moderne werkplek. Ik merk ook dat klanten deze veranderingen zien ontstaan. Zo deden we in het begin veel advies rondom implementatie en beheer. Tegenwoordig is het voor klanten logisch dat we verder gaan dan advies en dit stuk overnemen. Dat hebben wij niet zelf bedacht. Het was een antwoord op een behoefte die bleek uit de markt. Beheer van de toekomst zou je kunnen zeggen. Maar dan wel op een moderne in plaats van de traditionele manier, kijkend naar onze aangepaste visie die we daarop hebben’
Onze kracht? Praktisch aanpakken, maar dan met een visie
‘Onze kracht zit ook in het feit dat we regelmatig op een praktisch niveau bij elkaar gaan zitten. We kijken naar waar de markt zich heen beweegt en ook naar of we intern willen veranderen. Soms is een kleine bijsturing nodig om naadloos aan te blijven sluiten. Verder is vertrouwen een erg belangrijk onderwerp in onze organisatie. Wij sturen niet intrinsiek op resultaten, maar op kennis en op kunnen. Wij willen de beste zijn en blijven. Onze collega’s krijgen de kaders aangereikt om dit vorm te geven, maar verder veel vrijheid om zelf voor een invulling te zorgen. Doordat iedereen begrijpt waarom we bepaalde dingen doen, en we investeren in bepaalde technieken, heerst er overall rust en duidelijkheid in de organisatie. Uiteindelijk zijn het áltijd de mensen die je bedrijf maken, dus daar wil je ontzettend zuinig mee omgaan. Dat is, voor mij althans, een heerlijke manier van werken. Ik zou menig bedrijf willen aanbevelen om op die manier met je mensen om te gaan. Vertrouwen: dat is het thema’, aldus Maurice.
Modernisering, dáár draait het om
‘Verder gaat eigenlijk alles wat we doen over modernisering. Het puur praktisch ‘leveren van handjes’ daar doen we niet aan. We hebben wél een heldere visie op waar modern werken naartoe gaat en welke percelen daarbij komen kijken. Dat gaat natuurlijk veel verder dan puur de techniek. Want je kunt prachtig mooie oplossingen bedenken, maar als je klant er niet mee kan werken dan heb je er niets aan. Zo willen we heel graag met onze klanten praten over de voor hen belangrijke componenten voor succesvolle verandering. De antwoorden op die vragen willen we helder hebben voor we überhaupt kunnen beginnen. Een IT-verandering raakt niet alleen de medewerkers, maar ook andere lagen van de organisatie. Het is evident om je daar erg bewust van te zijn.’
Mooie maand achter de rug
‘We hebben een gezellige maand achter de rug waarin we mooie activiteiten hebben kunnen doen. Vanwege corona hebben we het oorspronkelijke uitje helaas niet door kunnen laten gaan, maar de alternatieven zijn goed ontvangen. We hebben samen leuke dingen gedaan, en het is mede dankzij die goede sfeer dat we inmiddels alweer 12,5 jaar bestaan’, aldus Maurice.
Neem je medewerker mee in het IT-feestje
‘Tot slot vinden we het belangrijk om nog meer aandacht te besteden aan de werkplek die de medewerker van de klant wordt aangeboden. Wij zien dat dit in IT-projecten nog meer aandacht mag hebben. Wanneer de eindgebruiker of key user immers niet enthousiast is over de nieuwe werkplek die gefaciliteerd wordt, dan gaat het nooit lekker werken. Medewerkers klagen soms over de werkplek die beschikbaar wordt gesteld. Waarom kan deze niet werken zoals de iPad waar iedereen mee overweg kan? Heb oog voor deze opmerkingen en luister naar behoeften. Maar dan écht. Dan komt het wel goed met die positieve route voorwaarts en ervaar je de energie die ik al voel sinds ik dit bedrijf startte’, besluit Maurice.