‘IT-Value heeft voor ons de koppeling en de routering van de HR-gegevens naar de Azure-omgeving én alle aangesloten SaaS-applicaties gebracht.’ Aan het woord is Ed de Vogel, ICT-coördinator bij Gemiva een organisatie in Zuid-Holland die mensen ondersteunt die door een handicap, chronische ziekte, of een andere beperking zorg of ondersteuning nodig hebben.

‘Feitelijk hebben ze een soort kluis ontworpen waarin een aantal gegevens van bronsystemen verzameld worden. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om authenticatie, maar ook identificatie uit te voeren in de diverse applicaties. Dat betekent in de praktijk dat als iemands rol binnen onze organisatie X is, dat deze persoon diezelfde rol als vanzelf binnen een SaaS-applicatie krijgt waardoor de rechten binnen die applicatie automatisch uitgedeeld worden.’

Schone start

‘Voordat wij, ook op dit vlak, met IT-Value in zee gingen, werkten we overigens ook al met tooling van Tools4ever, namelijk met IAM van dit bedrijf. Dat is een vergelijkbare tool met HelloID, ook van Tools4ever, alleen is IAM verouderd’, aldus Ed. ‘En wij wilden meer gebruik maken van moderne rechtstreekse koppelingen, met een mooi woord API-koppelingen genoemd.  Ook hier was het oude pakket niet meer geschikt voor. Het is een project dat uiteindelijk zo’n anderhalf jaar in beslag genomen heeft. Ook omdat we in ons vorige pakket veel maatwerk hadden gebouwd in de loop der jaren. En je kan niet zomaar van een maatwerkproduct naar een nieuw standaard product. In de praktijk betekende dit dat het maatwerk eerst allemaal uitgefaseerd moest worden zodat we schoon konden starten. En dat is het voortraject geweest, waarna we over zijn gegaan op HelloID’, aldus Ed.

De voordelen van IT-Value als preferred partner

‘Kijkend naar de planning is hetgeen we nu ingeregeld hebben met HelloID een complete vervanging van hoe we voorheen werkten met IAM. Het betekent overigens wel dat we nog een aantal applicaties API-koppelingen moeten realiseren. Dat staat nu als eerste klus op de planning. Gelukkig biedt Tools4Ever een aantal standaardkoppelingen aan, zoals bijvoorbeeld vanuit TOPdesk. Het is prettig dat IT-Value preferred partner van Toosl4ever is, want dat stelt ze in staat om een aantal koppelingen te creëren die vervolgens worden opgenomen in het Tools4ever-platform. Deze koppelingen kunnen daarmee ook door anderen gebruikt worden. Ten eerste vind ik het mooi dat je hiermee andere organisaties vooruithelpt. En ten tweede biedt dit ook een financieel voordeel, want als anderen gebruikmaken van deze koppelingen dan delen zij ook mee in de kosten, al is dat van ondergeschikt belang’, vervolgt Ed.

Adoptie intern onmisbaar voor succes

‘IT-Value als bedrijf kennen we inmiddels al een jaar of acht. Ze zijn ooit binnen onze organisatie begonnen als adviespartij En dat zijn ze, naast hun andere werkzaamheden, nog altijd. Zo helpen ze ons ook mee met het creëren van draagvlak binnen de organisatie. Want als je een IT-project implementeert en je besteedt te weinig aandacht aan de adoptie, dan wordt het geen succes. We praten bij ons toch al snel over 4000 mensen die in dienst zijn en daarmee dus gebruikers van de applicaties die we aanbieden.’

IT-Value: veel ervaring in de zorgsector

‘Het is erg prettig dat IT-Value ons helpt met het creëren van een positieve end user experience. Want daar gaat het uiteindelijk om, over hoe die eindgebruiker op een zo goed mogelijke manier zijn of haar werk kan doen. Omdat we werkzaam zijn in de zorg zijn onze eindgebruikers veelal andere types dan zij die bijvoorbeeld bij een bank werken. En daar willen we heel graag rekening mee houden. Onze collega’s komen immers bij ons werken omdat ze met cliënten willen werken, niet omdat ze de hele dag achter een scherm willen zitten om administratief werk te doen. En dat is, wanneer je dat niet goed aanpakt, wél wat wij als ICT-afdeling vaak van ze vragen. Nog meer formulieren vullen. Nog meer rapporteren. Dat staat haaks op wat zij graag willen doen: bezig zijn met mensen en voor ze zorgen. Dat zijn stuk voor stuk zaken die IT-Value, vanuit hun ervaring in de zorg, goed begrijpt.’

De samenwerking in drie woorden

Ed: ‘Wanneer ik aan de samenwerking met IT-Value denk dan merk ik aan alles dat ze heel laagdrempelig in de omgang zijn. Het is erg gemakkelijk om even te schakelen en we komen er altijd wel uit samen. Dat is heel prettig, die pragmatische manier van werken houdt zowel de kwaliteit als de vaart in het project. Verder staan ze open voor feedback. Zo heb ik aangegeven dat het niet handig is dat het project vanuit IT-Value in basis door een techneut geleid werd. In ons geval ging dat prima, omdat ik zelf een techneut ben en de vertaling naar de rest van de organisatie kon maken. Maar dat is niet overal zo. Dat zijn tips, en dat was overigens het énige kritiekpuntje, die op een open manier ontvangen werden. Bovendien werken er professionals die inhoudelijk zeer goed op de hoogte zijn, over bijzonder veel kennis beschikken en genoeg mandaat hebben om snel actie te ondernemen en daarmee resultaat te bereiken. Een andere prettige bijkomstigheid is hun onafhankelijkheid, daardoor kunnen ze alle kanten op en krijgen we een eerlijk advies. Daarnaast vind ik het prettig als bedrijven niet al te groot zijn. En IT-Value is precies comfortabel van formaat. Groot genoeg om niet kwetsbaar te zijn, maar niet zo groot dat er veel beslissende managementlagen zijn die de boel vertragen’, besluit Ed.

Meer Tools4ever berichten

Ga naar de bovenkant