Maurice Aalders

‘Identity en Access Management, kortweg IAM, is een breed begrip. Enerzijds praat je over provisioning wat vooral gaat over onboarding, offboarding en het doorstroomaspect en anderzijds kun je met service automation je tickets weg automatiseren.’ Dat zegt Maurice Aalders wanneer hij vertelt over het focusteam IAM dat binnen IT-Value is ingericht met als doel klanten nóg beter te helpen.  

‘Er zijn tal van voorbeelden waarbij IAM organisaties, bijvoorbeeld in de zorg en bij de overheid, helpt om beter te functioneren. Denk aan organisaties waar veel in- en uitstroom is, wat niet gek is bij grote instellingen. Zij zijn enorm geholpen met een geautomatiseerd proces waarbij er automatisch rechten worden aangemaakt voor gebruikers en ook weer verwijderd als ze uit dienst gaan. Of het aanpassen van een naam wanneer iemand trouwt of juist gaat scheiden. Dat kan allemaal geautomatiseerd verlopen en dat scheelt veel handmatige handelingen die bovendien ook nog eens een stuk foutgevoeliger zijn. Bovendien is er tegenwoordig een extra argument om zoveel mogelijk te automatiseren. Dit met het oog op het nauwelijks tot niet beschikbaar zijn van (kwalitatief) IT-personeel. Een uitdaging die niet alleen nú, maar ook in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen. 

Heldere visie en strategie op IAM onmisbaar 

‘Uit de praktijk weet ik bovendien dat veel IT-managers zich zorgen maken over de voorwaarden van de techniek. Want de techniek zelf kennen ze wel, maar het inregelen van een proces is een ander verhaal. Voordat je dit inregelt moet je immers precies weten waar je het over hebt en wat de impact is. Dat betekent weer dat je vooraf een heldere visie en strategie moet hebben, gericht op IAM. Precies zoals je dat voorheen, tijdens het inrichten van de moderne werkplek, ook inrichtte. Zo wil je bijvoorbeeld ook je roll based access voor elkaar hebben, want als je een proces gaat automatiseren maar je weet nog niet met welke rollen en rechten je dat uit gaat zetten dan heeft het niet zoveel zin om te starten’, aldus Maurice.  

Slim investeren levert je geld op

‘Kortom, een quick win is heel gemakkelijk te realiseren in dit soort projecten. Maar de kunst is uiteindelijk om het maximale uit je product te halen. Zo wil je je medewerkers een zo goed mogelijk proces aanbieden dat weinig tijd en energie kost om te gebruiken. Op die manier kan een nieuwe medewerker letterlijk binnen enkele minuten aan het werk. En dat is tóch een andere start dan die medewerker die een week moet wachten tot hij in alle systemen kan, want ook dat zien we nog altijd voorbijkomen. Niet echt een goede start in deze tijd waarin er als werkgever veel van je verwacht wordt door de kritische medewerker die op tal van plekken meer aan de slag kan... Wanneer je dit soort zaken goed voor elkaar hebt dan straal je het juiste signaal uit naar je medewerkers. En aan de andere kant speel je, juist door te automatiseren, ook in op de enorme krapte op de arbeidsmarkt waarin IT’ers moeilijk te vinden zijn. Het aanbieden van 24/7 functionaliteit door inzet van self service en aanvullende beheerdiensten is mede als gevolg daarvan zeer wenselijk. Daarnaast brengen ook de security-uitdagingen die met de dag toenemen de nodige kopzorgen met zich mee. Ook dat risico verminder je door je processen én de bijbehorende oplossingen goed op orde te hebben. Kortom, door slim te investeren in een dergelijke IT-oplossing, levert je dit uiteindelijk een IT-besparing op meerdere fronten op. 

U vraagt wij draaien? Liever niet. 

‘Wat wij niet voor klanten doen is inspelen op een ‘u vraagt wij draaien’- verzoek. En dát is wat ons anders maakt. Wij gaan niet voor die ene kleine quick win, maar willen het proces van A tot Z doorgronden, want naar ons idee is dat de enige manier om álles uit je gekozen oplossing te halen’, vertelt Maurice. ‘Door de functionaliteit zo breed mogelijk op te zetten ben je in staat om veel weg te automatiseren waardoor er tijd en energie voor andere zaken over blijft. Van de top 10-vragen die aan een helpdesk gesteld worden kan er uiteindelijk tot 70% weg geautomatiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan wachtwoordherstel of toegang tot mappen, stuk voor stuk vragen die op dagelijkse basis heel veel voorkomen.  

Dit is de kracht van een focusteam voor onze klanten

‘We hebben een aangepast producten- en dienstenaanbod speciaal voor ieder kennisgebied, in dit geval Tools4Ever. Dat betekent dat er één ingewerkt team is dat dedicated van het begin tot het eind op de hoogte is van alle details en bovendien eindverantwoordelijk. Dit team, dat ook nog eens eigen producten bouwt, is gevuld met specialisten (en dus niet met generalisten!) die nauw samenwerken met vendoren en (strategische) partners. Daarnaast is er speciaal voor elk focusteam een Managed Service-oplossing aanwezig, zodat ook na het opleveren alles tot in de puntjes goed beheerd blijft. En daarin kan de klant kiezen wat bij hem past. Van puur sparren en het borgen van continuïteit tot het iets uitgebreidere actieve beheer óf voor maximale zekerheid als je het beheer van Tools4Ever volledig (functioneel) wilt uitbesteden wanneer het geen kerntaak van de organisatie is’, vervolgt Maurice. ‘Uiteraard volgen we ook binnen het focusteam de inmiddels bekende IT-Value werkwijze die gaat over Kijken, Denken, Doen en Werken. Ter indicatie: voor het focusteam IAM/Tools4Ever hebben we inmiddels al meer dan 50 koppelingen gebouwd, we hebben meer dan 20 projecten dit jaar succesvol afgerond en in totaal ondersteunen we meer dan 70.000 seats op dit moment.’ 

Meer weten? Neem contact met ons op. We zijn er voor je op de manier die jou het beste helpt. Of lees alvast één van onze vele klantverhalen die ongetwijfeld veel herkenning bij je oproepen.

Meer berichten

Ga naar de bovenkant