IT-Value NEN- en ISO-certificering

‘Van patat en pret tot reacties met pit en rode zones: it was a hell of a ride’, Ghislaine, alias GhISO

In een eerder gedeeld persbericht vertelden we al over onze ISO- en NEN-certificering. In dit artikel geeft onze collega Ghislaine van Ommeren, medewerker Business Operations , een kijkje in de keuken. Want hoe gaat dat er nu aan toe: de periode rondom zo’n officiële certificering? Mocht je er vragen over hebben neem dan contact op met Ghislaine van Ommeren via g.vanommeren@it-value.nl.

‘Er was zeker wel een moment van euforie toen we de officiële mail binnenkregen waarin stond dat we gecertificeerd waren. Dat leverde zeker een gebaksmomentje op na alle inspanningen die we verricht hadden.’ Dat zegt Ghislaine van Ommeren, al wordt ze intern inmiddels gekscherend GhISO genoemd, omdat ze van A tot Z in de materie zit.

Klanten willen een partner met ISO- en NEN-certificering

‘We merkten al langer in de markt dat klanten, zeker zij die in de zorg actief zijn, samen willen werken met partners die gecertificeerd zijn op het gebied van ISO en NEN. Dus toen de vragen steeds concreter werden twijfelden we niet lang en zijn we dit intensieve project aangegaan. Dat we inmiddels flink gegroeid waren en, naast onze gebruikelijke projectorganisatie, ook over een tak managed services beschikten, speelde ook een belangrijke rol. Binnen de afdeling managed services wordt immers op grote schaal, terugkerend met klantgegevens omgegaan.’

Van A tot Z: álles onder loep

‘Je hoort weleens dat bedrijven de certificeringen als een certificering voor de bühne ervaren. Dat zien wij toch wel anders: het behalen van deze certificaten vraagt erom dat je je bedrijf op een heel ander wijze gaat bekijken. Zo hebben we álle relevante processen tot in detail onder de loep genomen: van de manier waarop we back-ups maakten, tot waar en hoe we onze klantgegevens opsloegen. Maar ook zaken als: wie heeft welke sleutels, waar worden deze bewaard, wie kan bij welke documenten, hoe kunnen (en mogen!) deze worden gedeeld et cetera. Het is bijna te veel om op te noemen.’

Hilarische momenten en kritische blik naar het eigen handelen

‘Naast de gebruikelijke scherpte die het echt wel bracht, soms ook onderling, was er ook veel humor tijdens ons hele traject. Ik herinner me de vrijdagmiddagen met lekkernijen levendig. En ook het moment dat een lid van het ISO-team zélf sleutels liet liggen in het rood aangemerkte gebied waarin dat ten strengste verboden was’, vervolgt Ghislaine. ‘Het heeft ons als team op scherp gezet, hechter gemaakt en een stuk bewuster van wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dat doen.’

Certificeren? Maak tijd, budget en aandacht vrij

‘Uit ervaring kan ik inmiddels zeggen dat dit een project is dat je er niet ‘zomaar even tussendoor’ doet. Het kost tijd, energie, toewijding én ruimte vanuit het management. En ook dat laatste was binnen IT-Value zeker aanwezig. Met name de rol van Maurice, onze directeur, heb ik daarin gewaardeerd. We kregen werkelijk alle ruimte om te doen wat nodig was om dit traject te doorlopen. Van het verwijderen van dozen in de serverruimte, tot het inbreken in volle agenda’s van reeds geplande overleggen. Het maakte dat we allemaal nét dat stapje vooruitzetten dat nodig was. En met succes: de certificering is binnen en dat houden we zo. Intern is er een team opgezet dat op maandelijkse basis blijft controleren, beheren, aanscherpen en alles meer wat nodig is om te zorgen dat we helemaal bij blijven. Gelukkig houd ik enorm van structuur en duidelijke afspraken, dus voor mij is het geen straf om onderdeel van dit team te zijn’, besluit Ghislaine met een lach.

Verder praten over dit onderwerp? Neem contact op met Ghislaine van Ommeren via g.vanommeren@it-value.nl.

Meer journaal berichten

Ga naar de bovenkant