‘Wat ik hoop? Dat mensen na het lezen van mijn verhaal écht aan de slag gaan’, Coreline de Lange, accountmanager bij IT-Value.
Onze collega Coreline de Lange, accountmanager bij IT-Value, is weer aan de slag na de geboorte van haar tweede kindje. En ze heeft metéén een mooi verhaal te delen.
‘IT-Value is gewoon een hele toffe club om bij te werken. Daarom voelde ik me, ook tijdens mijn zwangerschapsverlof, toch aanwezig in het team.’ Aan het woord is Coreline de Lange, accountmanager bij IT-Value. ‘Ik voel me heel betrokken omdat deze samenwerking echt van twee kanten komt. Want zeg nou zelf: welke werkgever verzorgt er nu een babyshower voor je, zelfs in coronatijd? IT-Value doet het! Ik krijg veel flexibiliteit terug van ze en dat maakt dat er volop commitment is over en weer. Al zei eigenaar Maurice, tijdens mijn verlof na de geboorte van ons tweede kindje, mij juist vooral hoe belangrijk het is om te genieten van deze tijd. Hier komt het wel goed, zei hij dan, als ik weer eens belde over een bepaalde klant of even bezig was op LinkedIn.’
Belangrijke thema’s voor bedrijven dit jaar
‘Inmiddels ben ik weer lekker als accountmanager aan de slag en ik heb een duidelijk beeld van wat er bij bedrijven op de IT-agenda zou moeten staan aankomend jaar’, vervolgt Coreline. ‘Zo beseffen we inmiddels wel dat corona, in meer of mindere mate, een blijvertje is in de maatschappij. Dit betekent dat bedrijven het thuiswerken goed moeten faciliteren, met name op IT-gebied. Wanneer je tevreden medewerkers, en dús tevreden klanten wilt, dan is het pure noodzaak dat mensen vanuit een flow hun taken op kunnen pakken. Dit betekent bijvoorbeeld dat ze gemakkelijk en snel in hun documenten, werkprocessen en systemen moeten kunnen zodat ze met plezier hun werk doen. En natuurlijk, de ene collega is nu eenmaal meer van het thuiswerken dan de ander, dat verschil is niet weg te nemen. Maar als de zaken online goed verlopen dan draagt dat in elk geval positief bij. Ik denk dat iedereen wel herkent hoe frustrerend het kan zijn als bijvoorbeeld het online vergaderen niet soepel werkt. Aan dat soort eenvoudig op te lossen randzaken zou geen kostbare energie meer verloren mogen gaan.’
Geef prioriteit aan de moderne werkplek
‘Wanneer je kijkt naar thuiswerken dan spelen er verschillende factoren een rol. Zo is, naast een prettige werkomgeving online, ook security belangrijk. En dat vraagt om investeren in voorlichting zodat collega’s denken aan zoiets praktisch als het beschermen van hun devices. Daarnaast is een overkoepelende intranetoplossing geen overbodige luxe. Je kunt op dit platform inloggen, maar ook sociale interactie creëren. Dat laatste is belangrijk om de verbinding met elkaar vast te houden. Zo hebben we binnen IT-Value sinds vorig jaar zelf ook een social portal. Dit platform draagt bij aan het houden van het onderling contact: we delen er niet alleen zakelijke onderwerpen, maar er komen ook persoonlijke berichten voorbij. Het voorkomt die akelige radiostilte die je plots kan overvallen als je in je eentje vanuit huis aan het werk bent. Wanneer je als werkgever niet op die manier, naast allerlei andere activiteiten, het contact probeert vast te houden, dan is er een kans dat mensen hun belangstelling voor je verliezen. Want zegt nu zelf: als je werkgever te weinig contact met je zoekt en je veel vanuit je thuiswerkplek actief bent, dan maakt het je op gegeven moment misschien wel steeds minder uit of je voor bedrijf X of voor bedrijf Y werkt. Ik denk dat, zeker in de huidige markt, waarin er meer vacatures dan werkzoekenden zijn, je heel zuinig wilt zijn op je mensen!’
Heb oog voor bedrijfsveiligheid
‘Kijk binnen de aanpak van die moderne werkplek, ook eens naar thema’s als: hoe ga je om met (privacygevoelige) papieren stukken die medewerkers thuis in hun bezit hebben? Neem dat soort thema’s mee in online meetings. Maar ben je bijvoorbeeld ook bewust van zoiets pragmatisch als het wifi-netwerk dat mensen thuis tot hun beschikking hebben, is dat bijvoorbeeld beveiligd met een sterk wachtwoord? Geef collega’s ook praktische handvatten zodat ze op alle benodigde fronten digitaal vaardig zijn. Of worden. Want niet iedereen is even onderlegd als het gaat om IT. Soms heerst er ook schaamte om dat toe te geven. Maak dat eventuele taboe bespreekbaar. Ik hoop dat mensen, na het lezen van mijn verhaal, zich echt even kritisch afvragen hoe dat bij hen is geregeld op dit moment.’
Intranetoplossing: zakelijke inhoud én sociaal contact
‘We zien in onze aanvragen en de vragen die we krijgen, overigens ook concreet terug dat veel bedrijven op zoek zijn naar een intranetoplossing voor hun team. Doe binnen dat kader ook eens een onderzoek intern: waar liggen de behoeftes van jouw medewerkers? Wat missen ze? Dus luister goed naar je collega’s’, aldus Coreline. ‘Verder zie ik met regelmaat bedrijven voorbij komen die al máánden bezig zijn met de inrichting van hun nieuwe werkplek. Hen wil ik echt zeggen om dit thema bij de kop te pakken en zo snel, maar gedegen mogelijk, afscheid te nemen van de traditionele omgeving. Ga er concreet mee aan de slag in plaats van er op de achtergrond tijdrovend, maar niet echt resultaatgericht mee bezig te zijn. Neem je werknemers mee in deze reis, want zij hebben als (eind)gebruiker vaak hele goede ideeën. Iedereen kijkt immers vanuit zijn of haar eigen invalshoek, en al die ideeën bij elkaar zijn bijzonder waardevol. Plan een transitie zoals deze ook niet van de ene op de andere dag in. Dat klinkt misschien logisch, maar ik zie het voorbij komen in de markt: dat mensen op vrijdag doodleuk te horen krijgen dat ze op maandagochtend met een nieuw systeem aan de slag mogen…’
‘Wanneer je een en ander een beetje slim inregelt, dan hoeft het ook allemaal niet zo moeilijk en groots te zijn als sommige bedrijven denken. Je kunt heel praktisch een eerste stap zetten. Het is jammer als je de berg té groot maakt, waardoor je helemaal niet start. En als je er dan elke keer tegen aan blijft hikken dan wordt die berg natuurlijk alleen maar groter, terwijl je medewerkers heel graag met een nieuwe, goede thuiswerkplek aan de gang gaan.’
Over bedrijfspagina’s en connectieverzoeken
Coreline: ‘Naast de focus op bovenstaand heb ik voor mezelf ook een soort jaarplanning gemaakt. Ik blijf mijn gebruikelijke 32 uur werken en binnen dat perspectief ook zo nu en dan foto’s delen op LinkedIn. Daar ben ik al tijdens mijn start bij IT-Value mee begonnen. Dat heeft enerzijds te maken met mijn grafische achtergrond, waardoor ik er zelf veel plezier aan beleef. En anderzijds merk ik ook dat het werkt om jezelf wat meer vanuit de persoonlijke kant te laten zien. Ik heb met verschillende klanten inmiddels een ander soort relatie opgebouwd, het is allemaal nét wat opener en nét wat kwetsbaarder. Ik merk, vanuit de reacties die ik krijg, dat mijn berichten gewaardeerd worden. Het maakt soms dat ik sneller in contact kom met potentiële klanten. Dan gaan ze bijvoorbeeld niet alleen de bedrijfspagina volgen, maar sturen ze mij ook meteen een connectieverzoek. Dat is waardevol.’
Terugkijken op een goed jaar
‘Wanneer ik straks in december terugkijk op een goed jaar? Als we de naamsbekendheid van IT-Value nog verder hebben kunnen vergroten. En als we, naast de zorginstellingen en gemeentes, ook scholengemeenschappen aan onze portefeuille hebben toegevoegd. Voor mij persoonlijk geldt dat ik vooral wil blijven doen waar ik goed in ben en waar ik het meeste plezier in heb. En dat is in hoofdzaak werken aan klanttevredenheid. Ik ben niet per se die echte salestijger, maar veel meer de relatiebeheerder die goed kan luisteren en aandacht geeft aan de mensenkant. Het gaat om die kleine gebaren, waardoor klanten zich gewenst voelen, precies zoals mijn werkgever laat merken dat hij blij met mij is’, besluit Coreline.