‘Tools4ever is een Nederlands softwarebedrijf. Ze ontwikkelen innovatieve en gestandaardiseerde Identity Governance & Administration (IGA) software. Gemakkelijk gezegd: security gerelateerde oplossingen.’ Dat zegt Niek de Melker, developer bij IT-Value. ‘En natuurlijk is HelloID als product niet weg te denken in dit verhaal. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om het in- en uitdienstproces te automatiseren. En bovendien kunnen er, wederom geautomatiseerd, veel verschillende self-service-taken afgehandeld worden. Ook is het mogelijk om voor de helpdesk en gedelegeerd beheer een dashboard aan te bieden. Maar ook access management, zoals bijvoorbeeld single sign-on hoort hierbij. Kortom, mogelijkheden te over. Het is voor mij dan ook niet meer dan logisch dat er ook voor dit onderdeel binnen IT-Value een speciaal focusteam is ingericht.’
Onze focusteams als partner voor het leven
In een eerder blog vertelde collega Elza de Haan, Business Consultant bij IT-Value en verantwoordelijk voor de strategie, daar al meer over. Elza: ‘Met het inrichten van focusteams die zich elk op één specifiek onderwerp richten onderscheiden we ons en kunnen we de klant nog beter bedienen. Dat zit zo: wanneer je kijkt naar een actueel onderwerp als de moderne werkplek, dan bevat dat veel verschillende facetten. De basis kunnen wij, net als veel andere IT-leveranciers, goed inrichten. Maar boven op die basis kent de moderne werkplek specifieke facetten. Juist déze maken in onze ogen het verschil voor de klant en zijn de volgende stap in het optimaal automatiseren en faciliteren. Onze focusteams bieden de klant 100% kennis, kunde en toewijding voor dat specifieke onderdeel.’
Over Tools4ever en HelloID
‘Wanneer een klant of een prospect contact met me opneemt, dan gaan de vragen eigenlijk altijd over automatisering van processen. Denk dan aan het aanmaken van accounts en het geven van de juiste rechten aan de juiste medewerkers op die plekken waar men dit nodig heeft. Daar begint het met name, bij het provisioning-stuk. In de praktijk betekent het dat we vanuit HR-gerelateerde data, accounts aan gaan maken en de levenscyclus die hiermee samenhangt automatiseren. Zo kennen we, op basis van afdelingen de juiste rechten toe. Want het kan bijvoorbeeld verschil maken of iemand een interne medewerker of een zzp’er is. Maar ook het automatisch laten sluiten van een account wanneer iemand uit dienst gaat hoort hierbij. Dat zijn de zaken waar veel naar gevraagd wordt. Net als naar het automatiseren van tickets dat we door middel van selfservice aanbieden. Dit betekent dat de gebruiker een (online) formulier in kan vullen waarin hij het verzoek doet om toegang tot een bepaalde applicatie te krijgen. Wanneer de betrokken manager dit dan goedkeurt, dan wordt de gevraagde licentie automatisch toegekend.’
Met hun (cloud) software zorgt Tools4ever ervoor dat medewerkers iedere dag sneller, veiliger en eenvoudiger hun werk kunnen doen. Dit doen ze al voor meer dan 600 organisaties in Nederland in diverse sectoren, waaronder de zorg, overheid en onderwijs. Men richt zich op Identity & Access Management. We zijn er gepast trots op dat we Tools4ever tot één van onze partners mogen rekenen.
Informatiestromen verlopen geautomatiseerd
‘Tegelijkertijd zijn er ook de klanten die liever voor het gedelegeerd beheer kiezen. Zij willen, vanuit verschillende overwegingen, bijvoorbeeld niet dat hun medewerkers bepaalde zaken zelf aan kunnen vragen’, aldus Niek. ‘Dan ontstaat de situatie dat de servicedeskmedewerker een formulier invult námens de gebruiker. Daarmee voorkom je een extra goedkeuring vanuit de manager, omdat de servicedeskmedewerker al gemachtigd is dergelijke wijzigingen door te voeren. En uiteraard kun je ook hierin weer keuzes maken, dus in wat de servicedeskmedewerker wel en niet zelfstandig mag’, vervolgt Niek.
Compleet monitoringportaal
‘Onlangs hebben we een compleet monitoringportaal ingericht waarmee we eenvoudig allerlei data uit de verschillende tenants kunnen halen. En dat uiteraard vrij van persoonsgegevens. Het gaan ons dan vooral om de incidenten. We kijken dan bijvoorbeeld naar of alles goed gaat en of er bijvoorbeeld geen certificaten verlopen. Overall kunnen we daarmee zien of het goed gaat met een tenant of dat er actie vereist is vanuit ons. En dat is prettig voor de klant omdat we soms al problemen kunnen voorkomen, nog voordat ze ontstaan. Dat is een maatwerkoplossing die we, speciaal voor onze klanten, vanuit IT-Value zelf ontwikkeld hebben.’
HelloID: één portaal, drie ruime oplossingen
‘Om een goed begrip van HelloID te hebben is het belangrijk dat je weet dat dit een portaal is dat uit drie stukken software bestaat. Feitelijk is het één portaal dat drie verschillende oplossingen biedt’, vertelt Niek.
- IT-Value en HelloID: provisioning
‘Provisioning is het antwoord op de vraag hoe je je rollen en rechten in de organisatie gestructureerd krijgt. En hoe zorg je ervoor dat accounts niet te lang blijven bestaan als mensen uit dienst gaan? Maar ook andersom: hoe zorg je ervoor dat er op tijd accounts worden aangemaakt als er iemand in dienst komt? - IT-Value en HelloID: Service Automation
‘Selfservice is het antwoord op de vraag hoe je voor je medewerkers aanvragen kunt vergemakkelijken. Maar ook hoe je de supportafdeling kunt ontlasten van terugkerende supportvragen.’
- IT-Value en HelloID: Acces Management
‘Met deze module kun je single sign-on inrichten voor toegang tot andere applicaties. HelloID fungeert hier dan als Identity Provider voor die applicaties.’
De module in HelloID heet “Service Automation”. Binnen service Automation heb je SelfService en Gedelegeerd beheer. de tekst in dit hoofdstuk klopt verder wel en benadrukt de voordelen van beide zaken.
Deze module in Helloid heet “Access Management”. met deze module kan je single sign-on inrichten voor toegang tot andere applicaties. HelloID fungeert hier dan als Identity Provider voor die applicaties.
Problemen oplossen voor de klant er last van heeft
‘We krijgen steeds meer vraag naar monitoring, vandaar dat we daar een in house oplossing voor ontwikkeld hebben. Het gros van onze klanten wil niet alleen dat we beheer en support leveren, maar ook vroegtijdig geïnformeerd worden over eventuele problemen. En in de ideale situatie? Dan bellen we om aan te geven dat er een issue was dat we, nog voor de klant er hinder van ondervond, al opgelost hebben. Daar wordt, begrijpelijk, heel positief op gereageerd door onze klanten’, besluit Niek.
Wil je meer over dit onderwerp weten of even overleggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.