‘Zo zijn mijn eerste 100 dagen bij mijn nieuwe IT-Value-familie verlopen’, Aad Polman, accountmanager
‘Eigenaar Maurice en ik hebben in het verleden al 8 jaar als collega’s gewerkt. Ik vind het práchtig dat we opnieuw gaan samenwerken.’ Dat zegt Aad Polman, 56 jaar, getrouwd, vader van twee dochters, woonachtig in Veenendaal en sinds enkele maanden accountmanager bij IT-Value.
‘Mijn rol is generieke klantbediening, waarbij ik alle producten en diensten meeneem. En dat zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten. Mijn ervaring in de IT-wereld gaat al even terug: het was al in 1991 dat ik, na een commerciële opleiding, de stap richting dit vak maakte. Een logische stap, want ik was écht zo’n kind dat vroeger bijvoorbeeld radio’s uit elkaar haalde om te bekijken hoe de binnenkant eruit zag. Nog steeds heb ik overigens veel met radio’s: in mijn vrije tijd ben ik werkzaam bij een lokale omroep waar ik programma’s van het type ‘Langs de lijn’ presenteer. Misschien is die liefde wel geboren in mijn jeugd. In het gezin waar ik opgroeide stond áltijd de radio en nauwelijks de televisie aan. En tot op de dag van vandaag kan televisie me niet erg boeien’, lacht Aad.
IT-Value is geen verrassing
‘Dat ik nu bij IT-Value terechtkom is niet echt een verrassing. Al sinds begin jaren negentig ben ik actief in rollen die gericht zijn op sales en op business development. Ik heb zowel bij grote enterprise-organisaties gewerkt, die zich op klanten van flinke omvang richten, als in het MKB. In beide werelden heb ik ervaringen opgedaan die ik niet had willen missen en waar ik bovendien veel van geleerd heb. Die ervaring wil ik inzetten om de klanten van IT-Value zo goed mogelijk te helpen om hun doelen te bereiken.’
Dat bekende familiegevoel
‘Ik had al vaker het ‘familiegevoel’ van IT-Value voorbij horen komen in gesprekken en in stukken die ik las. En nu ik zelf binnen dit bedrijf werkzaam ben kan ik niet anders dan beamen dat dat gevoel inderdaad sterk leeft hier. Hiervoor werkte ik bij een bedrijf met 400 personeelsleden: de overstap naar dit bedrijf met daarin zo’n 40 mensen voelt als een warm bad.’
De methodiek wérkt
‘Daarnaast is de beproefde methodiek die IT-Value hanteert ook wezenlijk anders dan bij het gemiddelde IT-bedrijf. De fasen waarin Kijken, Denken & Doen en Werken aangevlogen worden, voorkomt datgeen dat je veel ziet bij bedrijven: het ‘u vraagt wij draaien’-verhaal. Doordat er hier diepgaand doorgevraagd wordt komen er oplossingen naar boven die de klant vooraf niet voor ogen had. Vaak komt dat omdat klanten een vraag stellen, maar (begrijpelijk) niet tot in detail weten wat hun behoefte is. En dat komt door toepassing van de genoemde methodiek zonder uitzondering naar boven. In de praktijk heb ik al heel wat IT-projecten zien mislukken omdat de logische structuur met bijbehorende logische fasen niet goed doorlopen worden. En dat doen we hier dus wel. Ik vind het een manier van werken waar ik trots op kan zijn’, vervolgt Aad. “Door de toepassing van deze methodiek leggen we een gedegen fundament, waardoor de klant goed onderbouwd een project start en het te behalen resultaat op voorhand helder is”.
100 dagen werken: soms met verbazing
‘Verder heb ik me in de afgelopen 100 dagen ook enorm verbaasd: ik heb van dichtbij gezien hoe wij enórm omvangrijke zorgorganisaties ondersteunen met relatief weinig mensen. En dat komt omdat we de inrichting van het team en de bijbehorende processen gewoon heel goed voor elkaar hebben, bijvoorbeeld door slim te automatiseren en een degelijke, stabiele structuur te hanteren. Als je al langer bij IT-Value werkt dan heb je dat misschien niet meer zo door, maar omdat ik hier pas net binnen ben valt het me echt op. Deze manier van samenwerken, zowel intern met collega’s als extern met klanten heb ik nog niet eerder op deze manier ervaren.’
Personeelstekort als beperkende factor
‘Uitdagingen zijn er natuurlijk ook in deze markt. De grootste uitdaging van zorgorganisaties en de overheid (waar IT-Value ook veel voor werkt) gaat toch wel over personeelstekort. Het vinden en vasthouden van kennis op IT-afdelingen, het goed beheren van complexe IT-omgevingen waarbij de gebruikers bovendien steeds meer vragen, dat wordt voor dit soort organisaties steeds moeilijker. Ik zie in de praktijk dat organisaties dit soms nog zelf proberen te doen, maar meestal wordt wel duidelijk dat dit niet doenbaar is. Je kunt je ook afvragen of je dit werk nog wel zelf moet willen doen of dat je het beter uitbesteedt aan een bedrijf dat er met een volledig dedicated team dag in dag uit met deze materie bezig is. Maar áls je dan uitbesteedt, doe dat dan wel bij een partij die de taal van het bedrijf spreekt, veel ervaring heeft in de branche en over een betrouwbare track record beschikt.’
Werken in de IT, maar geen techneut
‘Samenvattend kan ik stellen dat ik me als een vis in het water voel hier bij IT-Value. Al ben ik, eerlijk is eerlijk, niet écht een techneut. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe IT waarde toe kan voegen in iemands leven of aan een organisatie. En die interesse kan ik in mijn rol hier méér dan kwijt’, besluit Aad.
Meer weten over Aad? Of over één van onze slimme oplossingen om jouw werkdag minder stressvol en meer productief te maken? Neem contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.