Citrix - VDI omgeving

‘Nu zat ik aan de andere kant van de tafel. En ik was kritisch’, Lucas Zandvliet, Senior Engineer bij DELTA Fiber

Lees het verhaal waarin Senior Engineer Lucas Zandvliet van DELTA Fiber Nederland vertelt over de samenwerking met Jeroen ten Have en Coreline de Lange van IT-Value. Eerder zat hij aan de andere kant van de tafel, als systeembeheerder. Een kritisch beoordelaar dus!

‘De reden dat ik voor een samenwerking met IT-Value heb gekozen? Dat is een verhaal apart. Ik ben twee jaar geleden bij DELTA Fiber begonnen. Mij werd gevraagd om de aangevraagde offertes voor het inrichten van nieuwe werkplekken te reviewen. Bij mijn vorige werkgever zat ik aan de andere kant van de tafel. Ik had zélf zo’n offerte uit kunnen brengen.’ Aan het woord is Lucas Zandvliet, Senior Engineer bij DELTA Fiber. ‘Tijdens het beoordelen van de verschillende aanbieders sprong het voorstel van IT-Value er meteen uit. Dit was een aanbod dat ik zelf op die manier zou hebben geschreven: praktisch, geen wollige taal en een duidelijke omschrijving van wat DELTA Fiber nodig heeft en wat IT-Value daarin kon bieden. Ook de heldere beschrijving van hoe en wanneer het één en ander dan geïmplementeerd zou worden sprak me aan. Met deze offerte had ik een goed idee van waar we aan toe zouden zijn.’

Techneuten onderling: dat wérkt

‘Al tijdens het kennismaken met het projectteam zaten we snel op één lijn. Dat we met vooral techneuten aan tafel zaten hielp natuurlijk ook mee’, lacht Lucas. ‘Wij zochten ook een puur technische oplossing. Kijk, wat Citrix kan dat weten we allemaal wel. Maar wij hadden speciale eisen. Ik heb vaak meegemaakt dat men daar in een gesprek dan overheen praat, waarna het achteraf toch een probleem blijkt te zijn. In dit geval was dat juist niet zo, waarschijnlijk ook omdat er een projectteam gevormd was dat bestond uit zowel salesmensen als technische collega’s.’

‘Wat ik terugzie bij IT-Value is het persoonlijke karakter. Doordat het een relatief klein bedrijf is ontstaat er al snel een klik met de mensen die er werken. Zo was dat ook met Jeroen ten Have die als Cloud Consultant betrokken was en collega Coreline de Lange die vanuit haar rol als accountmanager in het projectteam zat’, aldus Lucas. ‘Doordat we met mensen die verstand van zaken hadden aan tafel zaten, was het soms vooral een kwestie van puntjes op de i zetten. Bovendien hadden we in no time een stappenplan samengesteld.’

IT-Value: de ervaring in het kort

‘Duidelijkheid, geen wollige taal en je weet van A tot Z wat er gaat gebeuren. Dat zijn de kenmerken die me te binnen schieten als ik denk aan de samenwerking met IT-Value. En dat was meteen vanaf het begin al zo’, vervolgt Lucas. ‘Wat je weleens ziet is dat de externe systeembeheerder een klant helpt gedurende een project. Vervolgens is de samenwerking voorbij en weet de eindklant nog steeds niet goed wat hij moet doen om een en ander te beheren. Toen ik zelf nog als systeembeheerder werkte besteedde ik daarom veel tijd aan de samenwerking met die klant. Zodat hij ook na mijn vertrek precies wist wat hij moest doen om de omgeving goed te kunnen beheren. En die manier van werken zie ik exact terug bij IT-Value.’

‘Jeroen en ik hebben samen aan de basis gebouwd en dit ingericht. Dat is heel belangrijk voor degene die het gaat beheren en uitbreiden, ik in dit geval. Wat mij zeer aangenaam verraste, was dat ik dit niet eens hoefde te bespreken. Want het projectteam nam me vanaf de állereerste bespreking al mee in de technische zaken. Die manier van werken stelt me in staat om, ook zonder IT-Value, zelf aan de slag te gaan. Ik weet immers precies hoe één en ander werkt nu. En dat geeft een gevoel van controle en rust.’

Veel kennis en flexibele instelling

‘Verder heb ik gemerkt dat er veel kennis binnen het bedrijf aanwezig is. En áls ze dan een keer het antwoord op een vraag niet paraat hebben, dan kunnen ze dat razendsnel opzoeken. Dat was heel fijn, want sommige zaken, zijn nieuw voor me, bijvoorbeeld rondom licenties. Ook wanneer ik even een mailtje stuurde dan kwam er altijd binnen een dag antwoord. Kortom, die samenwerking was heel goed. Ook als je belt: ze hebben meteen tijd voor je. Althans, die indruk wekken ze’, lacht Lucas. ‘En dat heb ik, met name bij de grotere bedrijven, echt wel eens anders meegemaakt. In sommige gevallen mag je al blij zijn als je aan het eind van de week een antwoord hebt. Als je al antwoord krijgt.’

‘In hoeverre de samenwerking overeenkomt met dat wat ik verwacht had? Nou, deze is veel beter dan ik verwacht had eerlijk gezegd. Vooral ook met documentatie die we later opgeleverd hebben gekregen, zelfs daarin stonden de laatste puntjes op de i, ook over pas nét besproken onderwerpen. Die documentatie deel ik dan weer met mijn collega’s zodat ze, indien nodig, altijd mijn werk over kunnen nemen. Alles wat nodig is staat er in, to the point omschreven. Het ligt niet, zoals zo vaak, ergens in de kast, maar ik gebruik het elke maand om te updaten. Het is een belangrijk naslagwerk binnen ons bedrijf.’

Ruimte voor verbetering

‘Natuurlijk is er ook nog ruimte voor verbetering. Niet zozeer in dit project, maar wel in het overleg tussen de collega’s onderling. Zo moest er bijvoorbeeld even een active directory ingericht worden. Want die hadden we, als bodem zeg maar, nodig voor de VDI-omgeving. Het was inderdaad ingericht door een andere collega van IT-Value, maar wel wat kaal. En juist die VDI-omgeving hadden Jeroen en ik nodig voor ons project. Dat had completer gekund.’

Remote door corona

‘We zijn in maart van 2020 begonnen en twee weken later ontstond de coronacrisis. Dus ik heb Jeroen maar een paar dagen fysiek gezien. Vanaf dat moment hebben we alles remote gedaan. En dat bleek zó goed te werken! Normaal zit je fysiek naast elkaar op een scherm te turen. Maar nu we elk vanuit onze eigen plek werkten bleek de samenwerking veel efficiënter, omdat je ook los van elkaar al taken uit kon proberen’, vervolgt Lucas. ‘Die werkwijze ga ik, naast het fysieke contact, vasthouden.’

IT-Value: familiegevoel met kennis van zaken

‘Aan wie ik IT-Value aan zou bevelen? Aan bedrijven die houden van een persoonlijke aanpak en niet per se zitten te wachten op mannen in pak en stropdas. Ik krijg er een soort familiegevoel bij, want die warmte stralen ze uit met elkaar.’

Tips voor anderen

‘Wanneer je net als wij een centrale werkplek in wilt richten, maak dan goede afspraken, bijvoorbeeld over wanneer iets afgerond is. Overigens was dat bij IT-Value niet nodig, want zij werken vanuit een duidelijke methodiek die alles in de juiste tijdslijn plaatst. Als klant weet je precies waar je aan toe bent. Voor mij is de samenwerking eigenlijk nog steeds gaande, want na afronding van het project kwamen we een probleem in onze authenticatie tegen. Dat had verder niets met de werkzaamheden van IT-Value te maken. We hadden al een aantal uren met elkaar gezocht, maar konden de basis van het probleem niet vinden. Je bent immers vaak blind voor je eigen fouten. En wat denk je? Ik belde Jeroen en hij zegt ‘volgens mij zit je probleem daar en daar’. Twee tellen later was het opgelost. Het was voor mij opnieuw het bewijs dat ze kennis van zaken hebben en bovendien klaar staan voor hun klanten terwijl het project al afgerond is.’

Meer klantverhalen

Ga naar de bovenkant